Alles wat je moet weten over auto import vanuit België

Steeds meer mensen importeren een auto uit het buitenland, omdat het financieel aantrekkelijker is. Er komt echter bij het importeren van een auto best wel wat kijken. En de procedure van uitvoer is niet bij elk land hetzelfde. In grote lijnen wel, maar het kan onderling toch enigszins verschillen. Hoe werkt de uitvoerprocedure als je een auto vanuit België wilt importeren? Ik zal hieronder zoveel mogelijk vertellen hoe de auto exportprocedure in België geregeld is.

Welke auto’s zijn interessant om te importeren?

Auto’s die momenteel in de top 10 staan als populairste auto’s om te importeren zijn de Volkswagen Golf en de Ford Fiesta. Maar als je op zoek bent naar deze auto’s kun je dat beter niet in België doen, dat is gewoon niet interessant. Ook auto’s zoals de Kia Picanto, de Citroën C2, de Suzuki Grand Vitara en de Land Rover Freelander kun je beter niet vanuit België importeren. Maar zoek je een Audi A3, een BMW 120d of een Alfa Romeo 147 dan moet je juist wel in België zijn. Het voordeel wat je hiermee vangt ligt tussen de € 2.500 en de € 4.000. Een behoorlijk bedrag dus.

Een CAR-Pass is verplicht

Als je in België een tweedehands auto gaat kopen, dan is de verkopende partij verplicht om je een CAR-Pass te overhandigen. Met de verkopende partij wordt zowel de autohandelaar als de particulier bedoeld. Let goed op de datum van de CAR-Pass, want deze mag niet ouder zijn dan 2 maanden.

Wat is een CAR-Pass?

Een CAR-Pass is eigenlijk precies hetzelfde als de Nederlandse Autopas (NAP). Op de CAR-Pass moeten de kilometers van de auto vermeld staan. Hiermee wordt bedoeld dat bij elke onderhoudsbeurt en APK keuring, die de auto bij een garage of keuringsstation heeft gekregen de kilometerstand vermeld wordt en wordt doorgegeven aan de vereniging CAR-PASS. Deze kilometerstanden worden dan per chassisnummer opgeslagen in een database. Op de CAR-Pass kun je dus de geschiedenis van de auto teruglezen.

CAR-PASS is een vereniging die geen winstoogmerk heeft, maar speciaal is opgericht om de koper te beschermen. De koper is op deze manier gegarandeerd dat hij een auto koopt met een kilometerstand die eerlijk is. Er is dus geen kilometerfraude aan te pas gekomen.

Als iemand in België een auto verkoopt, dan kan hij alleen een CAR-Pass krijgen als hij de auto technisch laat keuren, dit geldt echter niet voor export. In België kan een auto nooit van eigenaar veranderen zonder dat er een tweedhandskeuring heeft plaatsgevonden. Is dit niet het geval dan kan de verkoper zijn auto nooit uitschrijven.

Aan een CAR-Pass zijn kosten verbonden, maar deze zijn niet echt hoog. Met € 6,35 ben je klaar en bevat de CAR-Pass minder dan 4 kilometerstanden, dan hoef je als verkoper helemaal niets te betalen voor de CAR-Pass.

Waar kun je het beste auto’s zoeken?

Nieuwe auto’s zijn eenvoudigweg te vinden op de internetsites van Belgische importeurs. Ben je op zoek naar een tweedehandsauto, dan kun je het beste autosites bezoeken zoals:

Vignet 904

Als de verkopende partij btw-plichtig is, dan is deze verplicht om ook een Vignet 904 te overhandigen aan de koper. Dit vignet wordt uitgegeven door het Ministerie van Financiën en bewijst dat aan de voorschriften inzake BTW is voldaan.

Er zijn twee soorten vignetten 904:

  • Voorgedrukte vignetten 904 (met of zonder barcode)
  • Manuele vignetten 904

Wat is het verschil tussen deze twee vignetten?

Voorgedrukte vignetten 904 worden door de Belgische belastingadministratie van BTW uitgegeven en voorzien van een kruisje bij ‘Ja’ of ‘Nee’ naar gelang de BTW wel of niet betaald is. Onderaan op deze vignetten vind je een BTW nummer.

Manuele vignetten 904 worden ook door de belastingadministratie BTW afgeleverd, maar zijn nog niet voorzien van een kruisje of de BTW wel of niet betaald is. De verkopende partij vult dit zelf  naar alle eerlijkheid in. Tevens vermeld hij zijn naam en adres en ondertekend het vignet.

Let op: Alle vignetten zijn in de rechter bovenhoek voorzien van een uniek nummer.

Wat als je optreedt namens een bedrijf?

Als je optreedt in naam van een bedrijf, dan moet je extra stukken overleggen. Je moet namelijk aanwijsbaar kunnen maken dat het bedrijf staat ingeschreven in het Handelsregister. Je kunt dit aantonen door de originele statuten te overleggen en een uittreksel van de Kamer van Koophandel.

Nieuwe auto importeren vanuit België

Als je in België een nieuwe auto koopt en deze in Nederland wilt invoeren, dan heb je diverse documenten nodig om toestemming te krijgen voor de invoer. Je hebt de volgende documenten nodig:

  • Het technische keuringsrapport
  • Conformiteitsverklaring (Gelijkvormigheidsattest)
  • Vignet 904 (BTW attest)
  • Aanvraag van invoering van de auto (+ originele factuur aankoop auto)
  • Vignet 705 (inklaringsattest van de douane)
  • Paspoort (geen kopie)

Wat houdt vignet 705 in?

Vignet 705 wordt door de douane van de Belgisch – Luxemburgse Economische Unie afgegeven. Dit document wil zeggen dat de in te voeren motorvoertuig aan alle eisen van het douanereglement voldoet. Met dit document kun je aantonen dat de invoerrechten over de auto reeds betaald zijn.

Alle documenten moet je bij de douane overleggen.

Hoe zit het met de BTW over een nieuwe auto?

Ben je Nederlander en handel je niet uit naam van een bedrijf (je hebt dus geen BTW nummer), dan hoef je in België geen BTW af te dragen. Dat zegt niet dat je geen BTW hoeft te betalen, alleen doe je dat in Nederland.

Heb je wel een BTW nummer ook dan betaal je in België geen BTW. Je moet op het moment van aankoop al wel over een BTW nummer beschikken. Ook moet je de originele statuten en een uittreksel van de Kamer van Koophandel laten zien.

Exportkenteken

Als de betaling voldaan is, krijg je transitplaten (exportkentekenplaten) en een vrijstelling ‘code 7’ op de inschrijving. Deze blijft 3 maanden geldig, binnen deze tijd moet de auto België verlaten hebben.

Tweedehandsauto importeren vanuit België

Ga je een tweedehandsauto importeren vanuit België, dan is de aanvraag voor inschrijving alleen niet voldoende. Je moet ook bepaalde documenten overleggen zoals:

  • Originele factuur van de aankoop
  • Paspoort of identiteitsbewijs (geen kopie)
  • Controlebewijs van de vorige technische keuring
  • Vorige inschrijfbewijs op naam van de vorige eigenaar
  • Gelijkvormigheidsattest/Conformiteitsverklaring

Met deze documenten ga je naar een kantoor van de DIV (Directie Inschrijving Voertuigen). Hier kan de tenaamstelling gewijzigd worden en is de vorige eigenaar niet langer aansprakelijk voor de auto. Op dat moment wordt de auto ook uitgeschreven uit het DIV register.

Algemene periodieke keuring noodzakelijk

Om een tweedhandsauto op jouw naam te krijgen heb je geen technisch keuringsrapport nodig. Maar het is wel aan te raden om een algemene periodieke keuring te laten uitvoeren. Dit is vergelijkbaar met de Nederlandse APK. Dit document moet je kunnen overleggen als je besluit de auto rijdend naar Nederland te brengen.

Transitplaten

Je kunt ervoor kiezen om de auto op transport naar Nederland te zetten, maar je kunt ook zelf de auto naar Nederland rijden. Je hebt dan echter hiervoor transitplaten (exportkentekenplaten) nodig. Deze platen zijn minimaal 2 weken en maximaal 6 maanden geldig en worden afgegeven door de DIV.

Om over de transitplaten te kunnen beschikken heb je een speciale korte termijn verzekering (groene kaart) nodig. Op het inschrijvingsformulier ‘Aanvraag Inschrijving Voertuig’ is een speciaal vakje Z gemaakt, waarin de verzekeraar een speciaal vignet kan plaatsen. Op dit vignet moeten de naam en handtekening van de verzekeraar staan.

Met deze gegevens kun je de auto inschrijven. De kosten hiervoor bedragen € 62. De kentekenplaten krijg je direct mee.